Podstrony kategorii a SEO – jak je zoptymalizować?

Dla pozycjonowania sklepu internetowego jedną z najważniejszych kwestii są podstrony kategorii. Nieprawidłowo określone zaburzają strukturę serwisu i prowadzą do duplikacji treści. Jeśli chcesz zapobiec tego typu problemom, zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, na czym polega optymalizacja podstron kategorii.

Czym są podstrony kategorii?

Podstrony kategorii to części witryny, które pozwalają pogrupować pokrewne treści – najczęściej produkty w sklepie lub usługi na stronie należące do określonego obszaru tematycznego. Tego typu podstrony pomagają w uporządkowaniu zawartości w rozbudowanych serwisach. Upraszczają poruszanie się po stronie użytkownikom, a algorytmom wyszukiwarek indeksację.

Dlaczego podstrony kategorii są ważne dla pozycjonowania?

Dobrze zoptymalizowane podstrony kategorii zapewniają całej witrynie mnóstwo korzyści z perspektywy pozycjonowania. Na podstronach kategorii, w nagłówkach i treściach, używa się fraz kluczowych, które mają dużą liczbę miesięcznych wyszukiwań, większą niż choćby słowa związane z poszczególnymi produktami. Wartościowy i nasycony słowami kluczowymi opis kategorii pomaga algorytmom w rozumieniu treści. Dodatkowo linkowanie wewnętrzne istniejące na podstronach kategorii wspiera SEO w całym serwisie. Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie w Lublinie bądź innym mieście, w trakcie którego eksperci SEO zatroszczą się o podstrony kategorii, sprawdź na przykład ofertę agencji IBIF:   https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.

Optymalizacja kategorii pod względem SEO – kolejne kroki

Struktura strony

Pierwszy krok podczas optymalizacji to podział serwisu na kategorie. Dbając o strukturę strony, ułatwisz nawigację użytkownikom oraz indeksację robotom wyszukiwarek. Właściwie określone kategorie pozwolą Ci wykorzystać potencjał wartościowych słów kluczowych. Nieprawidłowo wyznaczone doprowadzą zaś do utraty szerszego grona potencjalnych klientów.

Określając kategorie, pamiętaj, że nadmierna szczegółowość może przyczynić się do wystąpienia takich problemów jak: duplikacja treści (nietrudno wtedy o powtórzenie się fraz kluczowych w kolejnych tekstach), informacyjny chaos (utrudniający użytkownikom korzystanie z witryny) oraz kategorie mające zbyt małą liczbę produktów.

Drzewko kategorii

Wydzielając podstrony kategorii, pamiętaj, by określić ich właściwą hierarchię – od ogółu do szczegółu. W przypadku internetowej drogerii mogą to być:

  • Kategorie I rzędu, czyli najbardziej ogólne: makijaż, zapachy itp.
  • Kategorie II rzędu precyzyjniej dzielące asortyment. Do kategorii makijaż z I rzędu mogą być podpięte przykładowo podkłady, pudry, tusze do rzęs i rozświetlacze.
  • Kategorie III rzędu, czyli podział kategorii II rzędu na dokładniejsze. Do przykładowych kategorii w przypadku podkładów mogą należeć podkłady kryjące, podkłady nawilżające i podkłady matujące.

Meta tagi i nagłówki

Dla pozycjonowania podstron kategorii ważne są też meta tagi i nagłówki, które zawierają informacje dla robotów wyszukiwarek indeksujących strony. Informują one o zawartości danej podstrony za pomocą odpowiednich fraz kluczowych.

Opis kategorii

Niezbędny dla optymalizacji podstrony kategorii jest też oczywiście opis kategorii. Tworząc go, skup się zarówno na nasyceniu frazami kluczowymi, jak i wartościowych informacjach dla użytkownika. Przeprowadź analizę słów kluczowych, najlepiej z pomocą narzędzia SEO, a następnie użyj ich w treści i nagłówkach. Pisząc opis kategorii, zastanów się, jakie pytania mogą pojawić się u klienta przed zakupem produktu bądź zamówieniem usługi z danej kategorii. Podkreśl korzyści z zamówienia i przedstaw wyczerpujące temat informacje. W treści warto też umieścić linki do dodatkowych źródeł informacji, takich jak artykuły blogowe i rankingi.

Linkowanie wewnętrzne

W ramach optymalizacji podstron kategorii należy zatroszczyć się także o linkowanie wewnętrzne. Ułatwia ono robotom wyszukiwarek zrozumienie treści danej podstrony. Linkowanie wewnętrzne umieszcza się na przykład w breadcrumbs pokazującym użytkownikowi jego aktualną lokalizację w serwisie i upraszczają nawigację. Linkowanie wewnętrzne umieszcza się także w sekcji umieszczonej w dolnej części witryny zawierającej linki do powiązanych kategorii. Warto też umieścić linki do wpisów poradnikowych, rankingów i recenzji dotyczących produktów należących do danej kategorii. Dzięki temu potencjalny klient spędzi na stronie więcej czasu, zamiast przechodzić do konkurencyjnej witryny, gdzie znajdzie interesujące go informacje.

Optymalizacja podstron kategorii to konieczność przede wszystkim w sklepach online z dużym asortymentem. Jest to fundamentalne działanie wpływające na ruch na stronie, a nawet sprzedaż. Dlatego koniecznie się nim zajmij lub zleć optymalizację specjalistom, jeśli prowadzisz firmowy serwis.